czwartek, 8 grudnia 2016

Chleb owsiany na zakwasie z suszonym jabłkiem i nasionami chia

Owsianka z jabłkiem na śniadanie? To takie naturalne, normalne. Dlaczego więc nie zrobić chleba owsianego z suszonym jabłkiem? W połączeniu z nasionami chia to cud-miód :)
Mówcie co chcecie, ale takiego chleba nie kupicie NIGDZIE! :)
PAMIĘTAJCIE, ŻE ZAKWAS IM STARSZY TYM BARDZIEJ AKTYWNY, DZIĘKI CZEMU CHLEB SZYBCIEJ ROŚNIE. Dlatego u mnie, 2 godziny, to czas optymalny na wyrośnięcie chleba.
Jeśli marzycie o upieczeniu chlebie na zakwasie na święta, to jeszcze zdążycie go wstawić i uaktywnić. Przepis na zakwas chlebowy żytni ⇦ tutaj.
Chleb zawiera suszone jabłka. Takie jabłka również możecie zrobić sami. Jak? A tak :) ⇨ Suszone jabłka z suszarki do owoców
W razie pytań i wątpliwości, piszcie. Postaram się pomóc najlepiej, jak potrafię: szczesliwakuchnia@gmail.com





Składniki:
300 gramów mąki owsianej
250 ml wody + 70 ml wody
25 gramów suszonych jabłek 
1 łyżka nasion chia
3 łyżki z kopką zakwasu
masło klarowane do wysmarowania foremki
2 łyżki płatków owsianych błyskawicznych (mogą być górskie) do wysypania foremki
  • Suszone jabłka pokruszyłam i zalałam w misce 250 ml wody 

  • Po 5 minutach moczenia dodałam mąkę owsianą, nasiona chia...
  • ... 70 ml wody i zakwas. Całość dokładnie wymieszałam łyżką. Masa na chleb będzie mokra, ale bardziej sucha niż w przypadków innych moich chlebów na zakwasie
  • Foremkę o wymiarach 12cm x 20cm wysmarowałam masłem klarowanym i wysypałam płatkami owsianymi
  • Przelałam masę chlebową. Przykryłam folią spożywczą
  • Nagrzałam piekarnik do 50 stopni, wyłączyłam go i włączyłam tylko opcję lampki. Wstawiłam foremkę na 2 godziny, żeby ciasto wyrosło i podwoiło swoją objętość.
  • Po 1 godzinie sprawdziłam, czy chleb urósł na tyle, że zbliża się do folii. Jeśli widzę, że chleb zaczyna dotykać folii, zdejmuję ją i nadal trzymam chleb do wyrośnięcia
  • Po tym czasie, przełożyłam wyrośnięty chleb w ciepłe miejsce i nagrzałam piekarnik do 240 stopni. Na sam dół włożyłam blachę, do której wlałam gorącą wodę. Foremkę umieściłam na kratce, żeby woda z dolnej półki, podczas parowania, dotarła do chleba
  • Po 10 minutach zmniejszyłam temperaturę do 200 stopni i piekłam chleb jeszcze 45 minut od czasu do czasu spryskując dodatkowo piekarnik w środku (mniej więcej co 15 minut)
  • Po upieczeniu, wyłączyłam piecyk i trzymałam chleb w środku 3 minuty przy zamkniętych drzwiczkach i 2 minuty przy uchylonych. Studziłam na kratce i kroiłam dopiero po całkowitym wystudzeniu
  • Przepysznie smakuje z dżemem owocowym






Chleb bardzo fajnie smakuje z dżemem owocowym (będzie przepis), jak również
z salsą z ogórka kiszonego i pomidorów suszonych.
Przepis na salsę niebawem :)




Na zdrowie! :)

4 komentarze:

  1. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń