poniedziałek, 7 października 2013

Sałatka z zielonych pomidorów

Dostałam ponad 3 kg zielonych pomidorów. Takich prawdziwych :) i nie pryskanych, z ogródka. Pomyślałam, że zrobię z nich sałatkę. Myślałam nad zrobieniem i myślałam, nie mogłam się zebrać, aż do momentu, gdy zobaczyłam, że część zaczełą sie robić po prostu czerwona. Zmobilizowałam się i mam:)
Bardzo smaczna alternatywa dla sałatek kupnych w słoikach, w których nie wiadomo, co (oprócz warzyw) jeszcze pływa ;) Taka sałatka pasuje zarówno do obiadu, do kanapek czy innych dań, które dobrze - smakiem - komponują się z zalewą octową.


Składniki:
3 kg zielonych pomidorów
3 marchewki
5 cebul
2 czerwone papryki
1/2 l octu 10%
2,5 l wody
1 łyżeczka oleju do każdego słoika - ile słoików tyle łyżeczek oleju :)
3 łyżeczki cukru
liście laurowe
ziele angielski
pieprz w ziarenkach

  • Marchewkę obieramy, myjemy, kroimy w plasterki
  • Cebule obieramy i kroimy w piórka
  • Paprykę czyścimy, kroimy w paseczki lub półpaseczki
  • Wszystkie pkrojone składniki wsypujemy do dużej salaterki - wygodniej jest mieszać. Jeśli nie mamy dużej salaterki to możemy wymieszać składniki w dużym garnku
  • Pomidory myjemy, czyścimy, kroimy w plasterki. Ja musiałam najpierw pokroić je w kawałki, bo były bardzo duże - tak było mi łatwiej
  • Krojone w plasterki pomidory przekładamy partiami do saleterki. Umieszczanie ich partiami pomaga w dokładnym wymieszaniu. Będziemy mieć pewność, że składniki będą równomiernie wymieszane co pozwoli na to, aby w każdym słoiku była mniej więcej taka sama ilość warzyw. Czyli przekładamy część pomidorów - mieszamy i znowu dodajemy część pomidorów i mieszamy - postępujemy tak do wczerpania pomidorów
  • Wyparzamy wszystkie słoiki wrzątkiem. Nakrętki myjemy
  • Przekładamy wymieszaną sałatkę do słoików, zostawiając od góry trochę miejsca tak, aby zmieściła się nam zalewa
  • Zagotowujemy wodę z octem, listkami laurowymi, ziarenkami pieprzu i zielem angielskim
  • Do tak przygotowanych słoików z sałatką wlewamy zalewę, zakręcamy słoiki i szybko odwracamy je do góry dnem na ok. 15-20 minut. Po tym czasie stawiamy dnem do dołu i odstawiamy w chłodne miejsce


Smacznego i na zdrowie!

Sałatka w myśl mojej akcji: "Zastąp słoik pysznym daniem"
  Zastąp słoik pysznym daniem - edycja I

12 komentarzy:

  1. bardzo przydatne :)

    OdpowiedzUsuń
  2. a ja zielone to o tak! jem :D do tv, czy przekąski, super są :D
    A ta sałatka mega, szkoda, że nie mam warunków by robić :(

    OdpowiedzUsuń
  3. bez solenia, bez blanszowania ... nie wyjdą zbyt twarde warzywa?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja właśnie takie wolę, gdy są bardziej twarde. Rzeczywiście z solą będą dużo bardziej miękkie

      Usuń
  4. spróbowałam w tym roku po raz pierwszy. Trochę przypieprzyłam i przysoliłam ... jeszcze nie próbowałam, ale zalewy wyszło mi połowę za dużo ... i zobaczymy - jak będzie gdy odwórcę :)

    OdpowiedzUsuń
  5. a ja nigdy nie robię zalewy, składniki zalewy bez wody bezpośrednio dodaje do sałatki + jeszcze olej i wtedy to dopiero jest pychota!!!!

    OdpowiedzUsuń
  6. Salatka robiona z tych proporcji wyszla zdecydowanie za kwasna, jakby zepsuta byla...wszystkie sloiki laduja w koszu bo nie da sie tego jesc...a nastepnym razem to minimum 2 szklanki cukru dam, jesli nie wiecej

    OdpowiedzUsuń
  7. Moim zdaniem ile octu tyle cukru wtedy jest w sam raz.A sól musi być bo będzie bezpłciowa sałatka.

    OdpowiedzUsuń
  8. Zielone pomidory je się dopiero po zagotowaniu inaczej są szkodliwe dla zdrowia !!!

    OdpowiedzUsuń
  9. Taka sałatka powinna być poddana pasteryzacji co najmniej 30 minut bo jest włożona na surowo !!!

    OdpowiedzUsuń