środa, 4 września 2013

Kurczak w sosie słodko-kwaśnym

Chodził za mną taki kurczak już od dawna:) Ale jakoś do tej pory, jeśli chodzi o kurczaka w kawałkach i sos, to robiłam go tylko jako chińszczyznę. Dzisiaj podaję przepis na kurczaka w sosie słodko-kwaśnym. Bardzo smaczny z ryżem.
Sos można przyrządzić samemu, żeby nie dawać kupnego słoiczka:)



Składniki:
2 piersi z kurczaka
sól
pieprz

na sos:
4 pomidory (opcjonalnie mała puszka koncentratu pomidorowego)
1 cebula
2 nieduże marchewki
1 czerwona papryka
1/2 puszki kukurydzy
1 puszka ananasa razem z zalewą
1 puszka pędów bambusa
2 ząbki czosnku
2 łyżki ciemnego sosu sojowego (opcjonalnie)
1 łyżeczka musztardy
bazylia
pieprz ziołowy
mielona papryka słodka
lubczyk otarty

  • Pomidory umyć, sparzyć i obrać ze skórki. Pokroić w ćwiartki i wydrążyć nasiona. Następnie pokroić w kostkę
  • Cebulę pokroić w piórka i dusić razem z pomidorami około 30 minut
  • Marchewkę pokroić w słupki
  • Po upływie 30 minut dodać do pomidorów marchew, pędy bambusa, kukurydzę, czosnek przeciśnięty przez praskę, ananas pokrojony również w kostkę wraz z zalewą i paprykę pokrojoną w kostkę
  • Dodać koncentrat (jeśli chcemy) i sos sojowy (jeśli też chcemy), musztardę i wymieszać
  • Doprawić i dusić kolejne pół godziny mieszając od czasu do czasu
  • Kurczaka oczyścić z ewentuanych błonek, umyć, pokroić w kostkę
  • Rozgrzać patelnię z dwiema łyżkami oleju i wrzucić kurczaka. Przyprawić szczyptą soli i pieprzu i smażyć ok. 15 minut. Drób bardzo szybko się smaży, więc nie ma potrzeby tryzmac go dłużej na patelni
  • Kurczaka przełożyć do sosu i dusić ok. 3 minut (nie dłużej)
  • Wsypać ryż do gotującej, osolonej wody i gotować ok. 15 minut
  • Wyłożyć ryż do miseczki i nałożyć kurczaka z sosem
Na zdrowie :)

16 komentarzy:

  1. jakby co ja dodaję jeszcze do kurczaka trochę tartej marchewki co potęguje sosu smak słodki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest w przepisie marchewka, w sosie. Pokrojona jest w slupki, bo wtedy bardziej ja czuc, niz gdy jest starta.

      Usuń
    2. do sosu polecam łyżeczkę octu ryżowego. nadaję fajny smak

      Usuń
  2. Bardzo lubię kurczaka słodko-kwaśnego, ale zawsze kupowałam gotowy sos . Może czas zrobić własny :)
    Zapraszam do udziału w konkursie - http://myszkagotuje.blogspot.com/2013/09/imprezowy-konkurs.html

    OdpowiedzUsuń
  3. Zrobiłam wczoraj na obiad. Pyszna potrawa. Orientalna, ale delikatna w smaku. Pierś z kurczaka zastąpiłam piersią z indyka. Smakuje równie dobrze a mniej przetworzona ;)
    Dziękuję za przepis! Polecam wszystkim, którzy mają ochotę spróbować nowych smaków.

    OdpowiedzUsuń
  4. Rozumiem że te pędy bambusa i kukurydze odcedzamy z zalewy? A zalewa z ananasa całą dodajemy? Odnośnie musztardy jaka to ma być łagodna czy ostra? I gdzie kupie te pędy bambusa i ile one kosztują tak orientacyjnie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, odcedzić - słuszna uwaga. Z ananasem to trzeba popróbować według własnego smaku. Jak się da za dużo będzie za słodkie, ale można jednak dać całą. Co do pędów to kupowałam w Carrefourze, ale cena na rynku jest różna w zależności od sklepu i firmy i waha się od 4 do 7-8 zł za puszkę. Musztarda również według własnego smaku, ale lepsza jest delikatna.

      Usuń
  5. Dziękuje bardzo za odpowiedź a na ile porcji wystarczy tego sosy? Jeszcze mam pytanie odnośnie tych pędów bambusa nie trzeba ich kroić lub tym podobne? Nie mialam z nimi stycznosci wcześniej...

    OdpowiedzUsuń
  6. Na 2-3 porcje, w zależności od tego, jak duże porcje zazwyczaj jemy. Bambusa nie trzeba kroić

    OdpowiedzUsuń
  7. Robiłem, wyszło bardzo dobre. Pierwszy raz miałem do czynienia z pedami bambusa i dałem pół puszki (puszka 180g). Jedyny minus to taki ze bardzo długo się robi, skrocilem duszenie o ok 20-30min. Dziękuję za przepis :-)

    OdpowiedzUsuń
  8. Sos słodko -kwaśny ale czy nie brakuje czegos kwaśnego ? Dzisiaj będę wykorzystywana ten przepis i zastanawiam się czy w smaku nie będzie zbyt słodkie !:) na zdjęciu wygląda pysznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można dodać mniej tego sosu z ananasa z puszki. Ogólnie składniki, gdy się przemacerują, dają posmak słodko-kwaśny.
      Prosze próbować i podzielić się swoimi spostreżeniami - każdy ma inne kuybki smakowe i dla każdego danie będzie inaczej smakować. Jestem ciekawa, co Pani sądzi o tym daniu. Ja bardzo lubię.

      Usuń
    2. Dziękuję za odpowiedz. Oczywiście dam dzisiaj znać co mi wyszło :) jeszcze tylko znalezc pędy z bambusa i mogę wkraczać do kuchni. Pozdrawiam!

      Usuń
  9. Przepis wypróbowany i zaliczony do udanych choc jak to juz ze mną jest musiałam swoje pozmieniać. Na początek wrzuciłam na patelnie z olwia paprykę pokrojona w paseczki. Smażyłam pare minut. Po chwili dodałam dwie puszki pomidorów z puszki i utarta marchewkę ( chciałam pokroić w paseczki ale byla tak twarda ze nie miałam siły się męczyć). Całość przyprawiłam lubczykiem, pieprzem ziołowym i dodałam czosnku. Nie użyłam cebuli ponieważ jej nie lubię. Całość dusiłam okolo 25 minut. Potem przełożyłam do garnka i dalej postępowałam juz zgodnie z przepisem . Dałam całą puszkę z ananasem i mimo moich obaw nie wyszło za słodkie . Niestety nie udalo mi sie kupić pędów bambusa a szkoda bo bardzo chciałam ich spróbować. Mimo to wyszło bardzo apetycznie :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Czy ten sos będzie taki gęsty czy trzeba coś dodawać bu go zagęścić?

    OdpowiedzUsuń