sobota, 19 listopada 2016

Żytnio-orkiszowy chleb na zakwasie

Przepis z użyciem domowego zakwasu. Chleb z mąki żytniej razowej oraz orkiszowej.
Warto poświęcić trochę czasu i uzbroić się w cierpliwość, gdy chleb będzie wyrastał. Bo taki chleb, tak wspaniale, może smakować tylko wtedy, gdy jest robiony w domu.





Składniki:
5 łyżek zakwasu
 200 gramów mąki żytniej razowej (u mnie typ 2000; ta, której używałam do zakwasu)
➧ 400 gramów mąki orkiszowej
 550 ml ciepłej wody
 1 łyżka soli
 1 garść pestek słonecznika - opcjonalnie, ja dałam
  • Do miski przesiać oba rodzaje mąki, dodać wodę, sól i zakwas. Dodać pestki
  • Wszystko bardzo dokładnie wymieszać łyżką na gładkie ciasto, które po wymieszaniu ma mieć klejącą konsystencję
  • Ciasto przełożyć do keksówki (moja o wymiarach 36 cm x 12 cm) wysmarowanej masłem klarowanym (lub innym tłuszczem), wysypanej mąką orkiszową i wyrównać powierzchnię zwilżonym pędzelkiem lub łyżką
  • Odstawić do wyrośnięcia na 4-5 godzin (u mnie 4h). Można wstawić do piekarnika nagrzanego do 30 stopni ale wyłączonego, natomiast włączyć TYLKO lampkę
  • Następnie, po czasie wyrastania, piekarnik nagrzać do temperatury 240 stopni C. Chleb piec najpierw przez 10 minut w temperaturze 240 stopni C, po tym czasie zmniejszyć temperaturę do 200 stopni C i piec jeszcze ok 1h. 
  • Po tym czasie, wyłączyć piekarnik, nie otwierać go, pozostawić chleb w środku przez 15 minut, a następnie wyjąć i studzić na kratce



Smacznego :)

Zjadałam z pasztetem warzywno-jaglanym (przepis tutaj). Pychota!









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz